Fra fabrikken ble det levert 4 ferdige biler til kunder. I tillegg kom den første bilen som ble regnet som en prototyp og utprøvningsmodell. På auksjonen etter fabrikken ble de fleste støpeformer og flere halvferdige karosserier solgt. Ut fra disse delene og støpeformene bygde Harald Aspheim den 6. Troll-bilen. Hva som skjedde med de andre delene er ikke kjent. Visstnok ble en del brent opp da fabrikken stengte. Det er også kjent at Per Kohl-Larsen hadde stående et komplett karosseri i mange år. Antakelig var det dette karosseriet som ble vist frem for pressen på de første visningene av bilen. Dette karosseriet eksisterer ikke lengre.

Av de 5 bilene som ble laget på fabrikken eksisterer 4 i dag (i tillegg til den som ble satt sammen av Harald Aspheim).

Trollbiler ved Waldenstrøms kafe20160619_Trollbilen_0014

Tre ferdige Troll-biler utenfor Waldenstrøm’s kafe i Lunde, i 1957 og i juni 2016

* Trollbil med karosserinr VID 01-56 var den første Troll-bilen. Denne bilen gikk gjennom en hel del forandringer, både i utseende og tekniske spesifikasjoner. Erfaringene de fikk gjennom arbeidet med denne bilen dannet grunnlaget for den videre produksjonen. Per Kohl-Larsen benyttet denne bilen som privatbil, og hadde den et par år etter konkursen til fabrikken. I forbindelse med at Per Kohl-Larsen gikk personlig konkurs, ble denne bilen solgt på tvangsauksjon i Farsund. Bilen ble kjøpt av en dame, som noen år senere tok bilen med seg til USA i forbindelse med at hun flyttet dit. Hvor mye bilen ble benyttet der er ikke kjent. Men omkring 1994 ble det kjent i Norge at bilen eksisterte, at den stod ute og var i dårlig stand. Norsk Kjøretøyhistorisk museum fikk overta bilen og den ble fraktet tilbake til Norge. Den har gjennomgått omfattende restaurering, og har vært utstilt ved kjøretøyhistorisk museum på Lillehammer frem til 2015.

Dette er den eneste bilen som har tanklokket midt på bilen mellom bakruten og koffertlokket.

 

Foto: Bjarne Lia. Troll-NorskKjøretøyhistoriskMuseum

Trollbil VID 01-56 slik den var utstilt ved Kjøretøyhistorisk museum på Lillehammer

Foto: Bjarne Lia. Troll-NorskVegmuseum

Trollbil VDN 1156 utstillt på Norsk Vegmuseum på Lillehammer.

*Trollbil med karosserinummer VDN 1156 som nå tilhører Ugland i Grimstad. Dette var antakelig den siste Trollbilen som ble levert fra fabrikken. Denne bilen tilhørte i mange år Tor Reirmo i Vågåmo, og var utlånt til utstillingen på Norsk Vegmuseum på Lillehammer.

Foto: Bjarne Lia. RogalandBilmuseum

Trollbil 71.694 da den var utstilt på Rogaland bilmuseum på Sandnes.

*Trollbil med karosserinummer 71.694 tilhører Ole Christian Simonsen fra Sandnes. Denne bilen ble gitt til Knut Moen i Lunde som betaling for utført lakkeringsarbeide på bilene som ble produsert på fabrikken. Knut Moen lakkerte denne bilen sort, og monterte på blanke pyntelister. Bilen har senere blitt lakkert hvit. Denne bilen har stått utstilt på Rogaland bilmuseum på Sandnes.

Foto: Bjarne Lia. Troll-NorskKjøretøyhistoriskMuseum

Trollbil T-3-71.693 da den var utstillt på Kjøretøyhistorisk museum på Lillehammer.

*Trollbil med karosserinummer T-3-71.693. Denne bilen tilhører Norsk Teknisk Museum, og var i mange år utstillt der, før den ble flyttet til Kjøretøyhistorisk museum på Lillehammer. Denne bilen var også hvit originalt. Taket på denne bilen har blitt ombygd.

*Trollbil med ukjent karosserinummer, og ukjent historikk. Bilen utmerker seg som den eneste med bensinpåfylling på høyre side over bakskjermen. Den har også en annen design på grillen enn de andre bilene. Det er ikke kjent hvor denne bilen befinner seg, eller om den fortsatt eksisterer.

Foto: Bjarne Lia

Den “6. Trollbilen” i Lunde

*Trollbil med karosserinummer: 71.695 som ble satt sammen av deler som var igjen etter fabrikken av Harald Aspeheim i 1961. Denne bilen er nå utstillt i Lunde, og eies av Streetcars Lunde. Dørene på denne bilen er hengslet i forkant, og ikke i bakkant som på de originale bilene. Se egen presentasjon av denne bilen.

 

Troll-prototyp
Foto: Bjarne Lia. Troll-NorskKjøretøyhistoriskMuseum
Foto: Bjarne Lia. Troll-NorskKjøretøyhistoriskMuseum

Trollbilen på KJøretøyhistorisk museum før restaurering, og slik den var utstillt.

Foto: Bjarne Lia. Troll-NorskVegmuseum
Foto: Bjarne Lia. Troll-NorskVegmuseum
Foto: Bjarne Lia
Foto: Bjarne Lia. Troll-NorskVegmuseum
Foto: Bjarne Lia. RogalandBilmuse
Foto: Bjarne Lia. RogalandBilmuseum
Foto: Bjarne Lia. Troll-NorskKjøretøyhistoriskMuseum
Foto: Bjarne Lia. Troll-NorskKjøretøyhistoriskMuseum





TrollVedHøyers 1
TrollVedHøyers 2

Trollbil med ukjent karosserinummer utenfor Høyers hotel i Skien. Bruno Falck står ved siden av bilen. Bildet skal være tatt på vei til salmaker i Kristianssand.

Informasjon om de enkelte bilene er oppdatert etter artikkelen “Troll’ene - bil for bil, eier for eier” skrevet av Roar Torgersen og publisert i Norsk Motorveteran pluss nr 7B 2015.



Trollbilen fra Lunde i Telemark